Friday, November 26, 2021
HomeInfoKemas kini Maklumat Akaun Bank GKP Gagal Kredit

Kemas kini Maklumat Akaun Bank GKP Gagal Kredit

Kepada pemohon geran Khas Prihatin yang berstatus gagal kredit, kemas kini sudah boleh dibuat di laman portal GKP.

Bagi mereka yang menerima status gagal kredit sebelum ini dalam status permohonan, menyebabkan bayaran tidak dapat dilakukan ke akaun masing-masing.

Oleh yang demikian, pihak LHDN telah mengumumkan pembukaan untuk kemaskini akaun bank pemohon GKP bagi mereka yang menerima status Gagal Kredit ini.

GKP Yang Berstatus Gagal Kredit

Bagi mereka yang menerima status kredit “GAGAL KREDIT” melalui semakan kelulusan Geran Khas Prihatin, mereka diberi peluang diberi peluang untuk kemas kini maklumat Akaun Bank Simpanan Peribadi di menu Kemas kini No. Akaun pada Portal GKP https://gkp.hasil.gov.my/

Akaun bank yang dikemaskini hendaklah Akaun Bank Peribadi atas nama pemohon GKP (bukan akaun bank perniagaan), berstatus aktif dan berdaftar menggunakan nombor kad pengenalan baharu pemohon.

Pastikan juga nombor akaun bank yang dimasukkan adalah nombor akaun yang boleh digunakan bagi tujuan pengkreditan.

KEMAS KINI MAKLUMAT AKAUN BANK GERAN KHAS PRIHATIN (GKP) TERKINI

Pemohon yang tidak  tidak mempunyai akaun bank selain dari akaun bank yang telah saya daftarkan pada permohonan GKP sebelum ini

Pemohon dikehendaki untuk membuat pengesahan dengan pihak bank berkaitan status aktif akaun bank tersebut dan akaun bank itu adalah Akaun Bank Peribadi atas nama pemohon GKP (bukan akaun bank perniagaan).

Pemohon juga digalakkan membuka akaun bank baharu (Akaun Bank Peribadi atas nama pemohon GKP) bagi mengelakkan masalah gagal kredit berulang. 

Apakah yang perlu saya lakukan sekiranya saya gagal mengemukakan akaun bank simpanan / semasa untuk pembayaran semula GKP 4.0 Fasa 1?

Pemohon perlu mempunyai akaun bank simpanan / semasa kerana pembayaran semula GKP 4.0 Fasa 1 hanya dikreditkan kepada penerima yang mempunyai akaun bank yang aktif sahaja.

Tarikh kemas kini maklumat Akaun Bank GKP

Tarikh kemas kini maklumat akaun bank boleh dibuat pada portal rasmi GKP (https://gkp.hasil.gov.my/) mulai 07 Oktober 2021 sehingga 21 Oktober 2021. 

Pembayaran Semula GKP

Tarikh sebenar pembayaran semula kepada penerima yang berstatus Gagal Kredit GKP 4.0 Fasa 1 akan dimaklumkan dari semasa ke semasa melalui portal rasmi GKP.

Soalan lain yang berkaitan


Sekiranya pembayaran GKP 4.0 Fasa 1 berstatus gagal kredit dan saya baru sahaja mengaktifkan Akaun Bank Simpanan Peribadi atau Akaun Bank Semasa Peribadi tersebut, adakah saya perlu membuat kemas kini akaun bank dalam tempoh yang ditetapkan?

Ya. Pemohon perlu membuat kemas kini maklumat akaun bank dalam tempoh yang ditetapkan dengan memasukkan maklumat akaun bank terkini yang berstatus aktif bagi tujuan pembayaran semula bantuan.


Sekiranya status pembayaran GKP PERMAI / GKP 3.0 / GKP PEMERKASA+ saya juga turut berstatus Gagal Kredit sebelum ini, adakah saya juga turut akan menerima pembayaran semula GKP PERMAI / GKP 3.0 / GKP PEMERKASA+ berkenaan?

Pembayaran semula yang akan dilakukan adalah terhad kepada program GKP sepanjang tahun 2021 sahaja.

Info dan Pertanyaan lanjut tentang kemas kini status pembayaran GKP 4.0 Fasa 1?

Sebarang pertanyaan mengenai status pembayaran GKP boleh hubungi Hotline BKK LHDNM: 1-800-88-2747 / Hotline MOF: 03-8882 4565 / 03-8882 4566.

Sumber: Portal Geran Khas Prihatin

PENAFIAN: Semua yang “kami” kongsikan di halaman ini sekadar panduan dan rujukan para pembaca di laman web ini sahaja. Kami tidak ada kaitan dengan mana-mana agensi kerajaan atau syarikat yang berkaitan dengannya, segala rujukan adalah berpandukan sumber sebagaimana yang disebut.


Bantuan Terkini Keluarga Malaysia 2021

Info terkini bantuan semasa daripada Kerajaan, NGO dan lain-lain

RELATED ARTICLES

Most Popular

Recent Comments